Mai aveți cu trainingurile astea a’ voastre?

Share Button

Acum 15 ani, în instruiri neformale erau antrenați, preponderent, cei din Multi Level Marketing (MLM). Și asta pentru că doar așa te puteai ține motivat și apt de a face vânzări într-o piață plină de scepticism.

Ușor, ușor lucrurile au început să se schimbe, astfel că datorită acelor „curieri ai cunoștințelor“, prieteniii și rudele lor la fel au devenit interesați de dezvoltare personală.

Începeau cu o carte, apoi găseau ceva audio materiale, filme etc. Urmează „era” YouTube și Google, unde puteau fi găsite tone de materiale interesante.

Prin 2010, atunci când intram pe piața instruirilor business, la pronunțarea cuvântului TRAINING încă mai eram întrebați: Ce tip de sport e ăsta? Nu că nu ar fi existat până la asta entități care prestau servicii de instruire neformală, dar ele se numeau companii de consultață și organizau evenimentele la un grup mai restrâns de persoane și mai des în varianta corporate sau pe proiecte. 

Pentru că doar niște tineri lipsiți de orice experiență și absolut neconectați la realitate și-ar fi putut propune să adune în primul lor eveniment 1500 de oameni la Palatul Național. Evident, participanții principali la seminar au fost tot cei din MLM, dar, nu mai mult de vreo 500 🙂

De atunci sunt 8 ani, timp în care am reușit să gust de la cele mai neplăcute experiențe la cele mai frumoase reușite, chiar și pe o piață mică așa ca Republica Moldova.

Dar, să vorbim un pic despre piață, produse și despre consumatorii ei.

Intruirile neformale, cele care oferă soft și hard skills, ar presupune toate evenimentele care nu au „curriculă“. Altfel spus, nu există un standart sau un „cum e corect“ să fie. Ele pot fi, atât pur motivaționale, cât și cu învățare de abilități în varii domenii.

Câteva tipuri de evenimente la care ați reușit să participați sau de care cel puțin ați auzit:

Conferință – eveniment organizat cu 2+ speakeri, cu o temă generală și cu multă lume (câteva sute/mii) în sală (de exemplu, ZOOM Your Business).

Seminar – o temă clară cu unul sau mai mulți speakeri, interacțiunea în sală fiind mai mică din cauza numărului mare de participanți.

Training – eveniment orientat pe dezvoltarea unor cunoștințe sau abilități, prin antrenarea celor din sală în exerciții și comunicare.

Mai există noțiuni de Master Class, Lecție, Workshop etc, termeni, care, fie vând prin marketing, fie sunt o combinație dintre noțiunile de mai sus (cel puțin în Republica Moldova).

Evenimentele pot fi, atât Online (webinare sau lecții preînregistrate), cât și Offline, adică cu prezență în sală.

Sunt cele gratuite și sunt cele cu plată, de la câteva sute de lei la câteva sute de euro pe zi (mai scump de atât per persoană în Moldova nu am auzit).

Aceste evenimente mai pot fi Open (organizatorul anunță tema și vine cine vrea) sau Corporate (companie anunță tema și invită traineri).

Cine sunt participanții la toate aceste evenimente și cât de mulți sunt ei? Încerc să răspund celor care ne tot întreabă dacă „mai avem…”

Luând în calcul, conform Biroului Național de Statistică, populația țării noaste, de 3.550.000, dintre care 70% sunt cei în vârstă aptă de muncă, avem cam 2.500.000 de potențiali clienți.

Pe cine numesc eu potențial client? Persoana care este implicată în activitate zilnică (indiferent de domeniu sau profesie) și care CEL PUȚIN odată în an are nevoie de o instruire/calificare/recalificare/motivare etc.

Cine participă astăzi la evenimentele de instruire?

Aș separa pe câteva categorii, în dependeță de bugetele investite (care se leagă cumva și de frecvență).

ELITA – Sunt cei care investesc 5000+ euro pe an în tot tipul de instruiri locale și internaționale, offline și online. Ei zboară peste hotare, merg la mentori, îșl iau coach. Ca număr, din ce pot spune cu aproximație, am avea nu mai mult de 300 de oameni pe țară. (Aici intră și acei CEO pentru care achită corporațiile). Ei pot merge la un eveniment pentru o singură idee, dar din care să scoată rezultate fulminante.

DEPENDENȚII – A doua categorie ar fi cei cu sume investite de 1000+ euro pe an. Ei sunt prezenți la majoritatea evenimentelor de devoltare personală și profesională, indiferent că e pentru prima dată la acest speaker sau al 5-lea an consecutiv.

CURIOȘII – Sunt cei din categoria 100+ euro pe an. Ei vor avea clar stabilit tipul de eveniment interesante și în așteptare, selectând minuțios speakerii, datele și alte detalii.

Ultima grupă este cea a AVENTURIERILOR. O viață întreagă au trăit, dar niciodată nu s-au gândit că vor achita tocmai 1000 de lei pe câteva ore de lecții. Dar le-a plăcut. Și vor mai reveni. Când vor mai aduna niște bani și vor mai avea timp. Zic ei.

Ah da, mai să uit. Există și participanții care au fost trimiși la training, ELEVII. Evident, pentru aceștia achită compania. Și să fiu înțeles corect, printre ei pot fi din cei care și singuri investest bani, nu puțini, în dezvoltarea personală.

Toate aceste categorii, e clar, au bugete suplimentare pentru literatură și cărți audio.

Vin oamenii, la evenimente de instruire, din durere, din plăcere (pentru motivație) sau impuși de context.

Primii (din durere) sunt cei cărora le-a ajuns cuțitul la os. Ei sunt cei mai atenți, cei mai conectați, cu cele mai puține pretenții și cu cele mai bune rezultate după eveniment.

Cei veniți după doza de motivație (din plăcere), își iau dușul necesar și după ce le trece, revin din nou să prindă valul. Sunt ușori la comunicare, puțin pretențioși și foarte valoroși energetic.

A treia categorie sunt participanții care au fost trimiși de organizație pentru a se instrui. Unii din ei, după un pic de încălzire, se dau frământați. Alții, însă, vor face tot posibillul să demostreze formatorului că a fost o mare greșeală să le furi din orele lor libere. Și vor pleca… la fel cum au venit + carma speakerului găurită.

TOȚI cei menționați mai sus, împreună luați, foarte optimist vorbind și luând în calcul toate tipurile de evenimente cu instruiri neformale, organizate de toate companiile și organizațiile din țară, ar acumula în jur de 20-25.000 de participanți (să ținem cont că unii merg la majoritatea evenimentelor).

Reprezintă asta cam 1% din potențialul pieții, adică din cei apți de muncă, de 2.500.000.

Ăsta e momentul culminant și punctul cheie, durerea și păcatul acestei societăți.

Maxim un procent din piață, într-o formă sau alta, mai mult sau mai puțin, investesc (cel puțin timp, dacă nu și bani) în dezvoltarea personală.

Ce înseamnă asta pentru societate? Să începem cu cel mai simplu, lipsă de motivare. Oricine răsfoiește cărți, elementar, poate confirma câtă energie îți pot oferi 2 pagini citite pe zi. Ceva mai grav ar fi că cei 99% astăzi operează cu informația obținută la facultate (cu o curriculă grav învechită), din experiența de viață (nu neapărat reușită) sau din auzite (pentru că trăim într-o țară de experți).

1%. Asta e cifra care ar trebui să ne frământe. Și anume ea mă face să cred că tot prețul pe care l-am plătit, greșind în prognoze și așteptând că vor fi „răscoale” ale celor care își doresc dezvoltare personală, merită. Pentru că, mai devreme sau mai târziu vom înțelege că, așa cum spun mințile înțelepte, cea mai mare investiție pe care ar trebui să o facem, nu este în „cuibul nostru”, cum ne învățau părinții, ci în cunoștințele noastre. Anume  ele vor fi cele care ne vor deschide orizonturi în care sunt oportunități nelimitate, unde nu există vinoveți ai sărăciei noastre și fiecare își trăiește viața. O trăiește, nu supraviețuiește de luni până vineri, de la salariu la premii și de la absolvire, la nuntă, cumătrie până la jubileu.

Mai avem cu trainingurile astea a’ noastre. Cam 99%. Minim. 😉

PS: Niciodată nu veți înțelege de ce un concert cu Stas Mihailov poate strânge pe 3 ore 1500 de oameni la preț dublu și cu efect de câteva clipe de emoții, iar un training care dezvoltă abilități și cunoștințe cu rezultate pentru o viață abia de adună câteva zeci de oameni. 🙂

PPS: Am tot respectul pentru artiști, inclusiv Stas Mihailov și îmi plac concertele live.

Share Button
3973 Total Views 1 Views Today